Wiele lat temu gdy powstały pierwsze elektroniczne zamki hotelowe ich funkcjonowanie oparte było na kluczu w postaci karty magnetycznej.
Karty takie były narażone na rozmagnesowanie przez różnego rodzaju bramki czy nawet wszechobecne telefony komórkowe. Zamki magnetyczne zostały zastąpione zamkami chipowymi gdzie klucz-karta posiadał zewnętrzny chip ( taki jak obecnie posiadają karty bankowe ).
Otworzenie zamka wymagało wsunięcie i wysunięcie karty do specjalnego gniazda. Karta musiała być włożona odpowiednią stroną. System ten – pomijając już fakt częstych uszkodzeń mechanicznych styczników był niewygodny dla korzystających. Powstały zamki na karty zbliżeniowe. Klucz karta takiego typu musi być jedynie zbliżona do zamka aby umożliwić jego otwarcie. Obecnie jest to najpopularniejszy system zamków hotelowych.
Pod koniec 2015 roku pojawił się oferowany przez firmę BH-Wandex z Warszawy nowy system zamków hotelowych. Nie wymaga on zakupu kosztownego programatora kart, nie wymaga dokupywania samych kart które są często uszkadzane lub wynoszone przez gości po wymeldowaniu.
System ten jest oparty na kodzie QR.
Kod QR jest to zwykły kod kreskowy pozwalający na zapisanie dużej ilości danych. Kod QR ma kształt kwadratu i może być wydrukowany na zwykłej kartce papieru. Kod taki można przesłać zdalnie np. MMS na telefon komórkowy. Otwarcie zamka na kod QR wymaga jedynie przyłożenia do czytnika zamka kartki z nadrukowanym kodem lub telefonu ze zdjęciem kodu.
Zamek taki można stosować w hotelach ale niespotykane dotąd zastosowanie znalazł w wynajmowaniu apartamentów gdzie po opłaceniu pobytu właściciel zdalnie wysyła klientowi kod otwierający apartament jedynie w okresie jego wynajęcia.
Ryzyko
Zakup zamków hotelowych pociąga za sobą duże koszty. Wielokrotnie nie jest to tylko wydatek na same zamki.
Hotelarze często popełniają błąd nie analizując czy montaż w posiadane drzwi jest w ogóle możliwy. Sprzedawcy zamków hotelowych zawsze powiedzą że zainstalują sprzedawane przez siebie zamki do istniejących drzwi. Po wykonaniu tej usługi często spotykamy się z żałosnym tego skutkiem, na który jedynym ratunkiem jest wymiana drzwi. Często się zdarza że hotel nie nie ma w planach wymiany drzwi lecz zakup wyłącznie samych zamków. Hotelarz powinien w takiej sytuacji bardzo ostrożnie podchodzić do obietnic sprzedawcy a raczej skupić się na poszukaniu zamków hotelowych które montuje się na istniejące zamki wpuszczane ( bez ich wymiany ). Instalacja taka jest zasadniczo prosta i ogranicza się do wywiercenia otworów montażowych i skręcenia szyldów elektronicznych po obu stronach drzwi. Przykładem takich zamków jest model JC3060 oferowany przez firmę BH-Wandex.
Bardzo istotną sprawą na jaką musi zwracać hotelarz przy zakupie systemu zamków hotelowych jest jakość oferowanego produktu. Czasem wystarczy spojrzeć jak wygląda zamek od wewnętrznej strony aby wiedzieć co jest godne uwagi a co jest wyłącznie zlepkiem elementów połączonych przy pomocy lutownicy.
Serwis zamków
Każdy zamek może się uszkodzić i co wtedy? Są oferenci zamków którzy wymagają zakupu nowego całego zamka bo nie oferując poszczególnych elementów jak np. zamek wpuszczony. Jest to najgorszy wariant.
Są też tacy sprzedawcy, którzy przysłany do nich uszkodzony zamek wysyłają do producenta. Wtedy czas naprawy wydłuża się w nieskończoność.
Są też nieliczni oferenci zamków, którzy posiadają własny serwis wraz z niezbędnym zapasem części zamiennych.
Na szczęście w Polsce jest już firma BH-Wandex która naprawia zamki różnych producentów. Jest to niewątpliwie ratunek do hotelarzy, którzy omamieni reklamami skusili się na produkt z „wyższej” półki.
Zastosowanie
Zamek hotelowy jest montowany głównie w drzwiach pokoju hotelowego. Może jednak przy jego pomocy zablokować dostęp do poszczególnych stref np. do poszczególnych pięter czy wręcz budynków. Wtedy gość hotelowy otworzy swoją kartą wejście do budynku, wejście na swoje piętro oraz swój pokój. Gość hotelu może też kartą uruchomić windę.
O czym warto wiedzieć?
Inwestując w system zamków hotelowych należy pamiętać że do jego prawidłowego funkcjonowania potrzebny jest komputer. To właśnie na nim recepcjonista tworzy elektroniczny klucz ( kartę czy kod QR ) który będzie otwierał drzwi. Każda firma sprzedająca zamki również sprzedaje lub przekazuje nieodpłatnie oprogramowanie producenta do tworzenia takich kluczy. Oczywiście są też systemy hotelowe które mają już zaimplementowaną integrację z systemem zamków elektronicznych. Częste jednak zmiany i unowocześnianie zamków wymuszają wprowadzanie nowych modułów do oprogramowania recepcyjnego. Hotelarz decydując się na zakup konkretnego systemu zamków powinien zmusić producenta oprogramowania recepcyjnego do pełnego dostosowania go do zamków. Polscy producenci z reguły robią to chętnie i nieodpłatnie.